Сторінка вихователя ГПД

Розвиток мовленнєвих компетентностей молодших школярів
у групі продовженого дня

Онищенко Валентина Олександрівна, вчитель початкових класів,
вихователь групи продовженого дня комунального закладу «Навчально-виховне об’єднання №25 «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, природничо-математичний ліцей, Центр позашкільного виховання «Ліра» Кіровоградської міської ради Кіровоградської області»

Анотація:В статті розглянуто проблему формування мовленнєвих компетентностей молодшого школяра. З’ясовано зміст понять компетентність, розвиток зв’язного мовлення. Висвітлено процес формування мовленнєвих  компетентностей  молодших школярів на основі узагальнення власного досвіду роботи на посаді вчителя та вихователя групи продовженого дня.
Abstract: Inthisarticletheproblemofformationofspeechcompetenceyoungerstudent. Foundoutthemeaningofcompetence, thedevelopmentofcoherentspeech. Theprocessofformationofspeechcompetenceyoungerpupilsonthebasisofsummarizinghisownexperienceas a teacherandeducatorDaycare.

Ключові слова: компетентна особистість, мовленнєві  компетентності, розвиток зв’язного мовлення.
Keywords: competentperson, speakingcompetence, thedevelopmentofcoherentspeech.



Головне завдання вихователя повинно відповідати сучасним вимогам – формувати компетентну особистість, яка володіє не лише знаннями, високими моральними якостями, а й уміє презентувати свою діяльність, бути конкурентоздатною.
Досягти такої мети можна лише за умови особистої зацікавленості учня у виховному процесі та результатах навчання,де пріоритетну роль відіграє розвиток мовлення дитини.
Для реалізації поставленої  проблеми при підготовці та проведенні виховних заходів, учбових занять, що відповідають сучасним вимогам, треба звернути першочергову увагу на такі завдання:
·        сучасність та актуальність обраної теми;
·        можливість самостійного обрання шляхів розв’язання проблеми;
·        вміння працювати в групах,дослухаючись до думки одне одного;
·        формування вміння давати об’єктивну оцінку своєї роботи;
·        оволодіння навичками презентації власної роботи та роботи групи;
·        врахування психологічного фактору та емоційного забарвлення     уроку.
Враховуючи усі фактори формування компетентної особистості, вважаю доцільною  та актуальною роботу над розвитком мовленнєвих компетентностей молодших школярів.
Актуальністьпроблеми.На сучасному етапі розвиток мовлення і мислення є одним з основних завдань виховання молодших школярів. Мислення і мовлення взаємозв'язані. Поглиблення і вдосконалення думки безпосередньо впливає на її словесне оформлення. І навпаки, чіткість мовлення робить зрозумілішою висловлену думку.
Окрім цього, актуальність обумовлена  державною освітньою політикою, новими освітніми стандартами, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
Об’єктом дослідження є особливості навчально-виховного процесу у початковій школі відповідно до сучасних освітніх вимог, а предметом  дослідження – зміст, форми та методи організації навчально-виховного процесу спрямований на формування мовленнєвих компетентностеймолодших школярів.
Мета досвіду: практичне застосування методів та новітніх методик розвитку зв’язного мовлення в навчально-виховному процесі в умовах оптимізації навчання для формування мовленнєвих компетентностей  учнів, розвитку  їх мовлення,логічного мислення та  творчих здібностей.
Інноваційна значущість досвіду полягає у впровадженні нових підходів урозвиток зв’язного мовлення учнів початкової  школи ,використання вже відомих методів зурахуванням сучасних нововведень.
Науково-теоретичне та методологічне обґрунтування проблеми базується навимогах Державного стандарту, сформованого на засадах особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів.
Для розвитку мислення і мовлення дитині потрібен багатий чуттєвий досвід, що отримується нею від сприйняття різних предметів, світу природи, суспільного життя, гри. Зупинюсядетальніше на впливі природного оточення на розвитокмовленнядітей.
Природа оточуєдитину з ранніхроків. К.Д.Ушинськийвважавлогікуприродинайдоступнішою, найбільшнаочною і корисною для дитини. Самебезпосереднєспостереженнянавколишньоїприроди "складе тіпервиннілогічнівправи думки, відякихзалежитьлогічність, тобтоістина самого слова, і з якихпотімвитечуть само собою логічнемовлення і розумінняграматичнихзаконів". Щобудосконалювати думку і слово дитини, необхіднозбагачуватиїї душу повними, вірними, яскравими образами природи, тому що усе, "що є в мовленнілогічного, виникаєізспостереженьлюдини над природою".
Спілкування з природою сприяєрозширенню словникового запасу у дитини, практичному опануванню навичоксловотворення, сприятливовпливаєна розвиток зв'язного, фразового мовлення. При цьомудіти практично опановуютьнавички словозміни: узгодженнясліввроді, числі, відмінку.
В процесісистематичних, цілеспрямованихспостережень у дитинирозширюєтьсякругозір, розвиваєтьсядопитливість, зорова, слухова і вербальнапам'ять, удосконалюютьсярозумовіпроцеси. Дітивчатьсядумати і відповідати на запитання, аргументуючисвоївисловлювання, що позитивно впливає на розвитокзв'язногомовлення.
Дитина за допомогоюдорослихвчитьсязнаходити і правильно визначати словом причинну і часовузалежність, послідовність, взаємозв'язокпредметів і явищприроди. Ученьвчитьсяаналізувати, міркувати, розповідати, описувати, що є одним з ведучих і вирішальнихчинниківуспішногонавчання в школі, адаптаціїдитини в товариствіоднолітків, в соціумі, щопостійнозмінюється.
Вміння спостерігати, що виробляється в процесі пізнання природи, народжує звичку робити висновки, виховує логіку думки, чіткість і красу мови.
Перш ніжговорити про шляхи розвиткузв'язногомовленнядітейнаосновіознайомлення з природою, слідзупинитися на роботівихователя по збагаченню і активізаціїїх словника.
Готуючись до проведенняспостереження, екскурсії, прогулянки,явизначаю длясебе слова, якібудуть для дітейновимиабовиступлять в новому значенні, а такожобираюприйомиактивізаціїмовленнядітей. Кожне слово чіткопроговорюєтьсямною і потімповторюєтьсядітьми, причому акцентуюувагудітейнатому, що слово є для них новим. Під час спостереженнянеодноразово повторюю нове слово і прагну так поставитизапитання, щобвідповіді на них вимагалиобов'язковоговживанняцього слова. Нові слова закріплюються в процесібесіди, при розгляді картин і на іншихзаняттях. Вихователь повинен навчитидітей правильно користуватися словом відповідно до ситуації.
Наприклад, діти при розгляданніджмелязвернулиувагу, що на ньомусмужкисині і жовті - вводимо в словник дітей слово «смугастий». Потімзакріплюємо слово, згадуючиіншихсмугастихтварин - тигра, зебру.
Існуть граматичні і лексичнівправи, де словникова робота і формуванняуміннябудуватиречення є головною метою. Завданняпоступовоускладнюються: підбір до іменниківприкметників і дієслів, синонімів і антонімів, узагальнюючихслів, придумуваннязакінченняречення.
Доситьбагатий і різноманітний словник - основа розвитку зв'язногомовлення, щоскладається з правильно складенихреченьрізнихтипів. Щобдитинасклала складне речення, вона повинна розуміти зв'язок, закономірність, яку хочепередати в розмові, наприклад: «Коли снігмокрий, з ньогоможналіпити», «Коли мороз, снігсухий і рипить», «Коли настаєосінь, птахи відлітають в теплікраї», «Коли настаєосінь, листяопадає, це – листопад».
Діалогічнемовленнядітейрозвиваєтьсяпід час проведення  бесід, розглядання картин про природу, читанняхудожньоїлітератури, театралізованоїдіяльності.
Бесіда - форма колективногообговорення теми, тому вона вимагаєумінняслухатитовариша, доповнюватиабовиправлятийоговідповідь, подаватирепліки, ставитизапитання. А відвихователявимагаєтьсяумінняприродньобудуватирозмову - залучати до участісором’язливих, зупинятипонадміруактивних.
У бесідах про природу явикористовую в основному запитання, щоз'ясовуютьзнаннядітей про певніпредмети і явищаприроди, і питання, щовимагаютьузагальнення фактичного матеріалу, встановленнязв'язків і залежностей в природі. Крім того, в такомувіціможнавикористовуватиальтернативнізапитання, яківимагаютьвиборувідповіді з двохабодекількохможливих.
Для активізації мовлення і мисленнядітейдоречновикористовувати загадки, різноманітні мовніігри. Корисним буде складання загадок дітьми, при якомудитиніпотрібновикористативміннявиділятисуттєвіознаки предмета абоявища, а такожзнаходитивідмінностіміжрізними предметами. При складанні загадок можнавикористовуватитаку схему - послідовністьзапитань: дивлячись на зображеннямайбутньоївідгадкидитинавідповідає на запитання.
Наприклад, хмара 1)яка? - біла 2) на що схожа? – на вату, 3) чимвідрізняється? – в руки не візьмеш;
Або 1) щоробить? – пливе по небу, 2) на що (на кого) схожа? – на овечку 3) чимвідрізняється? - не підстрижеш.
Доречновводити мовніігри типу:
-         «відгадай за описом» - одна дитинаназиваєознаки предмета, а іншідітивідгадують;
-         «назвиознаку» (абодію) – вихователькидаєм’яч, називає предмет (явище) – дитинаназиваєйогоознаки (дії);
-         «буває – не буває» - виховательназиває предмет абоявище і якусьознакуабодію, дітиплескають в долонітоді, коли ознакапідібрана правильно;
-         «знайди зайве слово» - вихователь називає ряд слів, які можна об’єднати однією ознакою або узагальнюючим словом і одне зайве слово, наприклад: «яблуко», «груша», «виноград», «перець» ;«зима», «літо», «вечір», «весна» і т.п.
Для розвитку фонематичнихпроцесів підійдутьігри, у якихдітиповиннізнайтипредмети, назвиякихпочинаються на заданий звук (в рамках теми заняття), слова, у яких заданий звук є на початку, в середині та в кінці.
Розвиткузв’язногомовлення та активізації словника сприяютьскладанняописових та сюжетнихрозповідей. Допоможенавчитидітейпослідовновикладатисвої думки використанняопорних схем, серіймалюнків з послідовністюподій та з дробленнямсюжетноїкартини на окремімалюнки.
Розвитокмовлення - ценайскладніший момент у вихованнімолодших школярів. І проводитийогопотрібнопостійно, в усіх видах діяльності, протягомусьогопедагогічногопроцесу. Цевимагаєвідвихователявеличезнихзнань, умінь, зусиль, терпіння.
Але яка б робота не проводилася, потрібнозавждипам'ятати, щобагатощозалежить і відгенетичнозакладених в дитинуданих. Завждипотрібновраховуватиіндивідуальніособливостікожноїдитини і розвиватиїхзалежновідйогоздібностей.
Результативність впровадження
інтенсивного розвитку мовленнєвих компетенцій
молодших школярів
         Використання різноманітних методик розвитку зв’язного мовлення учнів дозволило максимально підвищити ефективність навчально-виховного процесу, створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої роботи, процесу,вчаться працювати колективно та індивідуально,критично оцінювати сою діяльність, логічномислити вміти презентувати свою роботу, орієнтуватися в інформаційному просторі,знаходити необхідну інформацію,виділяти головне(аналізувати,синтезувати матеріал).
Діяльність,спрямована на розвиток зв’язного мовлення у дітей молодшого шкільного віку,  сприяє розвитку цілого комплексу якостей творчої особистості: розумової активності, кмітливості та винахідливості,вміння знаходити нестандартні шляхи розв’язання поставлених завдань, прагнення поповнювати запас знань та використовувати їх у життєвих ситуаціях.
Після практичного застосування вправ,спрямованих на розвиток зв’язного мовлення  у навчально-виховному процесі, в порівнянні з традиційними методами навчання, можна відзначити такі позитивні зміни в учнів початкових класів:
-   формування вміння виступати на загал,не боятися аудиторії;
-   прагнення використовувати набуті знання у практичній діяльності;
-   толерантне ставлення до однолітків - виступаючих;
-   вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
-   покращення результатів навчання з предметів «Українська мова»,  «Літературне читання».
           Ці результати свідчать про формування якісно нової особистості учня, що є конкурентноздатною,гармонійно розвиненою особистістю.

Основні проблеми та труднощі,
які виникають у процесі формування розвитку зв’язного мовлення учнів
·        затрати часу на опрацювання необхідної літератури та аналіз отриманої інформації;
·         апробація в навчально-виховному процесі;
·        двомовність у сім’ях учнів даного регіону;
·        низька культура запровадження та використання творів,написаних українською мовою ;
·        переважне спілкування українською мовою у навчальному закладі,а не на побутовому рівні (у колі родини).
Шляхи подолання вказаних труднощів – це власний приклад педагога,  співпраця з учнями та батьками учнів,патріотичне виховання молодого покоління, політика держави, спрямована на підтримку мовної культури (українізація гуманітарної сфери життя).


Реалізація навчально-виховної діяльності на групі продовженого дня


Самопідготовка





Прогулянки та активний відпочинок

День туризму! До ночівлі в наметі готові!





Для дружних та активних мороз не страшний!(Зимові прогулянки на гпд )



























Свята та розваги







Дидактичні ігри та вправи з розвитку мовлення в ГПД 1 класу

Мета : Розширити і закріпити знання учнів ,отримані на уроках,удосконалювати вміння:виконувати дії в межах 10 , впізнавати геометричні фігури, закріплювати розрізнення звуко-буквенних співвідношень в українській мові, розвивати і поповнювати словниковий запас, логічне мислення, пам'ять ,уяву спостережливість, виховувати старанність .взаємоповагу, взаємодопомогу між учнями, прищеплювати цікавість і інтерес до навчання.
1. Вступне слово вихователя Доброго дня , доброго дня Хай плещуть долоньки, тупають ніжки Працюють голівки і сяють усмішки Доброго дня, доброго дня Бажаєте ви бажаю вам я.
Сьогодні, діти, ви побуваєте на ярмарку. А чи знаєте ви , що таке ярмарок? Ярмарок це торг, який влаштовується в певному місці для того , щоб продавці продали товар, а покупці купили.
Але сьогоднішній ярмарок незвичайний тому, що нам знадобляться не гроші для того щоб купити, а знання розум і винахідливість. Виходять 4 учениці.
1.   Дорогами стежками із з ближніх міст з мішками
Ідуть і йдуть славні трударі гончарі і хлібороби, пекарі і садоводи, рукодільниці ,майстри. Гей народ збирається ,ярмарок починається.
2. На ярмарок просимо вас завітати, на ярмарок треба усім поспішати.
На ярмарку нашім веселім багатім, є чим дивуватись і є що придбати.
3.          Тут щедрі дарунки і з саду городу .а ще тут подяка усім в нагороду. Тут речі умільців є незрівнянні, красиві серветки ,рушники вишивані.
4.          Мерщій бо на ярмарок всі поспішайте Купуйте ,милуйтесь ,знання здобувайте.
Вихователь- Для того щоб потрапити на ярмарок необхідно відкрити ворота. Давайте я їх відкрию (наступаю на зайчика). Ой хто ж це такий? Зайчику а що ти тут робиш?


Зайчик - Йшов я на ярмарок. Але мене зустріла лисичка і пригрозила що не пропустить мене на ярмарок ,якщо я не виконаю її завдання. Я дуже хочу потрапити туди і пообіцяв їй, що виконаю. Та я не ходив до школи, рахувати .писати ,читати не вмію і як же я виконаю ті завдання. Хіба може ви мені допоможете? Допоможемо зайчику ? Вихователь читає завдання. 1 завдання гра « Мовчанка»


(Діти не відповідають, а тільки піднімають цифри правильні відповіді)
2 завдання
                                                               /\


З яких геометричних фігур складені ці малюнки (ялинка з трьох трикутників і одного прямокутника. Снігова баба з 3 великих кругів 2 маленьких, З трикутників і 2 прямокутників.)
Читаємо наступне завдання
Віршовані задачі
1 .Горобець і три синички он летять до годівнички
Скільки пташок ви скажіть будуть вдячні за обід?
А як ви дізналися?
2.Гляньте білочка одна виглядає із дупла, ще одна стрибнула з гілки.
А за нею ще три білки
Прошу вас я діти милі, щоб усіх їх полічили.
3. Біля річки на галявці знайшли моркву сірі зайці.


8 морквин це не мало, 2 зїли. Скільки стало?
4. 8 сов і 2 сичі скільки разом? Полічи.
5 завдання. Назвати сусідів чисел 6 8 2 4 9.
Зайчик- Молодці, тепер я спокійно піду на ярмарок і не буду боятися лисички, бо
ви допомогли мені виконати її завдання.
Вихователь- Вхід вільний.
Подивіться скільки всього тут можна купити.
1 Ось тут продаються надувні кульки. Подивіться ,яка гарна кулька, але для цього
щоб її купити потрібно порівняти вирази
10-2   7+2       7-5   З
2+5   9-2           9-8   4
2 А ось тут можна придбати яблука , але для того потрібно виконати такі завдання
10-3
2+7
9-7
5-5
3. Ох і смачні цукерки на сьогоднішньому ярмарку, але купити їх непросто
потрібно поставити знаки більше , менше або дорівнює
9  1          3   5          2   4          8 8
Фізкультхвилинка.
А зараз пограємо в ігри для розвитку мовлення .
1 гра має назву «Виручи з біди» - з поданих складів скласти слова
ВА-НИ(нива)     ЛИ-ВО(воли)     КИ-МА(маки)       НИ-ЛИ(лини)
2гра створи слово МАРКО (комар)      ТОКЛИС(листок)      ТИКВІ(квіти)
СІМТО(місто).
Гра - хто швидше промовить скоромовку « На узліссі довелося наполохать Лесі
лося, лось у ліс а з лісу лис.»
І ще одна гра -скласти і прочитати слова
МА              ДЕ                       ДИ                          РЕ                       НА
РИ                                      НОК
БУ
ВО
Молодці, дітки.
Ось і закривається наш ярмарок. Ви сьогодні були кмітливими розумними і

слухняними. Зате ви отримуєте подарунки від зайчика.


Немає коментарів:

Дописати коментар