10 заповідей батьківства
Правил про те, як виховувати дитину, придатних на всі випадки
життя, не існує. Усі діти різні. Кожна дитина унікальна, унікальні і наші з нею
стосунки. Але є речі, які протипоказані при спілкуванні з будь-якою дитиною без
винятку. Мова йде про те, чого батькам робити не можна.
Якщо ми хочемо
виховати людину, якій притаманна самодисципліна, нам треба в першу чергу
розвивати її самосвідомість, прагнути до того, щоб у дитини сформувався
позитивний образ самої себе, і уникати всього, що руйнує цей позитивний образ.
Що гріха таїти, навіть самі терплячі батьки час від часу в
"засмучених почуттях" все ж користуються недозволеними заходами, але
нерідко до них вдаються просто через незнання.
Не принижуй дитину!
Ми іноді запросто можемо сказати дитині: "А
краще ти нічого не міг придумати? У тебе взагалі голова на плечах є?" і
так далі. Всякий раз, коли ми вимовляємо що-небудь подібне, ми руйнуємо
позитивний образ сина чи дочки.
Не
погрожуй!
"Якщо
ти ще раз зробиш - ти у мене отримаєш!", "Якщо ти ще раз стукнеш братика,
я тебе. . . " Кожен раз, коли ми так говоримо, ми вчимо дитину боятися і
ненавидіти нас. Загрози зовсім марні - вони не покращують поведінки.
Не вимагайте
обіцянок!
Добре знайоме: дитина завинила, а мама їй каже:
"Пообіцяй, що більше ніколи-ніколи так робити не будеш" - і отримує,
звичайно, обіцянку. А через півгодини дитина повторює свою витівку. Мама
ображена і засмучена: "Ти ж обіцяв!" Вона просто не знає, що обіцянка
нічого не означає для маленької дитини. Дитина живе тільки в сьогоденні. Якщо
вона чутлива і совісна, то вимагання обіцянок буде розвивати в неї почуття
провини, якщо ж дитина не чутлива, це тільки навчить її цинізму: слово - це
одне, а справа - зовсім інше.
Уникайте
гіперопіки!
Зайва опіка привчає дитину до думки, що сама
вона нічого робити не може. Багато батьків недооцінюють можливостей дітей
щонебудь робити самостійно. Прийміть як девіз: "Ніколи не роби за дитину
те, що вона може зробити сама".
Не
вимагай негайної покори!
Уявіть,
що чоловік говорить вам: "Олена, кинь все і цю ж хвилину приготуй мені
кави". Як вам це сподобається? Точно так само вашій дитині не подобається,
коли від неї вимагають, щоб вана негайно залишила своє заняття, краще
попередити її заздалегідь: "Хвилин через десять будемо обідати", тоді
ми цілком можемо дозволити їй побурчати трохи: "Ой, мам! Я ще
пограю". Сліпе беззастережне підпорядкування характерно для маріонетки,
але воно не сприяє формуванню незалежної, самостійної людини.
Не потурай дитині!
Мова про вседозволеність. Діти відразу відчують, що
батьки бояться бути твердими, коли вони переступають межі дозволеного, бояться
сказати їм "ні". Це вселяє в них впевненість, що всі правила гумові -
варто трішки натиснути, і вони розтягнуться. Таке може спрацьовувати в рамках
сім'ї, але за її межами дитину чекають гіркі розчарування. Потурати дитині -
означає, позбавляти її можливості вирости пристосованою до життя людиною.
Будь послідовним!
У суботу у мами гарний настрій і вона дозволяє синові
порушувати всі правила (або якісь з них). У понеділок, коли він робить те ж
саме, вона "навалюється на нього, як тонна цегли". Уявіть себе на
місці своєї дитини. Як би ви навчилися водити машину, якби в понеділок вівторок
і четвер червоне світло означало "стоп", а в середу і суботу -
"можна продовжувати рух"? Дітям необхідна послідовність у вимогах.
Вони повинні знати, чого від них чекають. Безладність у дозволах і заборонах
цьому не сприяє.
Не вимагай того, що
не відповідає віку дитини!
Якщо ви чекаєте від свого дворічного малюка, щоб він
слухався, як п'ятирічний, то цим ви провокуєте у нього неприязнь до вас. Ви
вимагаєте від нього зрілості поведінки, на яку він ще не здатний - це погано
позначається на розвитку його самосвідомості.
Не моралізуй і не
говори дуже багато!
Кожного дня тисячі слів осуду вихлюпуються на наших
дітей. Якщо всі їх записати на магнітофон і прокрутити мамам, вони будуть
вражені. Чого тільки вони не говорять своїм дітям! Загрози, насмішки, бурчання,
цілі лекції про мораль. . . Під впливом словесного потоку дитина
"відключається". Це для неї єдиний спосіб захисту і вона швидко його
освоює. А оскільки відключитися повністю вона не може, то відчуває почуття
провини, а це розвиває негативну самооцінку. Всі "моралі" зрештою для
дитини зводяться до таких схем: "Те, що ти зробив, - це погано. Ти
поганий, тому що це зробив. Як ти міг так вчинити після всього хорошого, що
мама зробила для тебе?"
Як підготувати дитину до школи
Відомо, що чим краще готовий організм дитини до всіх
змін, пов’язаних із початком навчання в школі і до труднощів, тим легше він їх
подолає, тим спокійнішим буде перебіг підготування до школи. Тому і
приділяється значна увага проблемі визначення готовності дитини до школи.
Готовність дитини до систематичного навчання – це той рівень розвитку дитини,
за якого вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не призведуть до
порушення здоров’я дитини.
Чому ж так важливо визначити готовність дитини до вступу в школу? Доведемо, що у дітей, не готових до навчання, важко і достатньо довго відбувається підготовка адаптації, пристосування до школи; у них значно частіше проявляються труднощі навчання. Серед них значно більше невстигаючих, і не тільки в першому класі, а й на далі ці діти частіше серед невстигаючих, і саме в них наявні випадки порушення стану здоров’я.
Батькам слід звернути увагу: якщо дитина не достатньо готова до навчання, але навчається добре – це досягається дуже дорогою «фізіологічною ціною» і виникає значне напруження різних систем організму, призводить до стомлення і перевтомлення, і як результат – розладу нервово-психічної системи.
Що ж включає в себе психологічна готовність до
навчання в школі? Важливим є те, що майбутній школяр «починається» з позитивного
ставлення до школи, бажання вчитися, прагнення до здобуття знань. Величезну
роль у прояві такого ставлення відіграють правильне уявлення дітей про
навчальну працю та шкільне життя. Вони допомагають збагнути дітям всю
серйозність навчальної діяльності та відповідально ставитися до учнівських
обов’язків. Батькам треба пам’ятати це, щоб роботу в цьому напрямку будувати на
перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем: постійно
переконувати, що навчання в школі – це серйозна праця, унаслідок чого дитина
дізнаватиметься щось нове. Не варто залякувати труднощами, що можуть вплинути
на навчання. Треба пам’ятати про те, що в школі часто буває робота не цікавою,
але важливою, яку потрібно виконувати, слід привчати дитину підкорятися слову
«треба». Варто формувати вміння доводити почату справу до кінця, переборювати
труднощі, переживати задоволення від зробленого, не засмучуватися невдачею.
Прагнення йти до школи живиться передусім пізнавальною
спрямованістю дошкільника, яка розвивається на основі властивої дітям
допитливості і на кінець дошкільного дитинства набирає форм пізнавальної
активності. Тому батьки повинні сприяти формуванню допитливості, здатності
розділяти відоме й невідоме, переживати почуття задоволення від набутих знань,
радості й захоплення від виконання інтелектуальних завдань.
Розумова готовність дітей до школи не зводиться тільки
до оволодіння певною сумою знань про навколишнє. Важливий не тільки обсяг тих
знань, які має дитина, скільки їх якість, ступінь усвідомленості, чіткість.
Саме тому важливо не вчити дитину читати, а розвивати мовлення, здатність
розрізняти звуки, не вчити писати, а створювати умови для розвитку моторики, і
особливо рухів руки і пальців.
Необхідно розвивати у дітей здібності слухати,
розуміти зміст прочитаного, вміння переказувати, проводити зорове зіставлення.
Розумова готовність визначається як умінням дошкільника розв’язувати прості
задачі, робити звуковий аналіз слова або зв’язно розповідати про зображення на
картинці, так і тим, якою мірою доступні операції аналізу, синтезу, порівняння,
класифікації.
Є діти, які не досягають такого рівня розумового
розвитку, за якого вони можуть успішно включитися в навчальний процес, зазнають
у першому класі значних труднощів, навіть в умовах незалежного індивідуально
підходу до них. У таких випадках очевидна не готовність до навчання.
Необхідно, щоб дитина вміла слухати дорослого і
сприймати його вказівки, керуватися ними під час занять, усвідомлювати
необхідність запитати, якщо завдання не зрозуміле, оцінювати свою роботу. До
початку навчання у школі майбутні першокласники мають оволодіти такими
поняттями: «більше», «менше», «однаково», «стільки само», «короткий і довгий»,
«старший і молодший»; уміти порівняти найпростіші предмети.
Вольова готовність дітей до школи означає здатність
керувати своєю поведінкою, довільно спрямовувати свою психічну діяльність. саме
певним рівнем вольового розвитку маленького школяра обумовлюється його
здатність зосереджуватися на виконанні шкільних завдань, скеровувати увагу на
уроці, довільно запам’ятовувати й відтворювати матеріал. Формуванню у
першокласників відповідальності за учнівські справи, сумлінного ставлення до
своїх учнівських обов’язків сприяють розвинені батьками в період дошкільного
дитинства мотиви елементарної обов’язковості правил поведінки та вимог
дорослих. Тому важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати
виховання у майбутніх школярів почуття відповідальності, самостійності,
організованості, готовності трудитися; формування правильних моральних уявлень,
готовності поділитися, поступитися, прийти на допомогу. Обізнаність із
моральними нормами, які визначають людські взаємини, здатність дотримуватись
правил поведінки в колективі – надійний компас для новачка в новому середовищі.
Одне з першочергових завдань сім’ї, у забезпеченні
загальної готовності дитини до школи полягає у тому, щоб сприяти її нормальному
фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь
самообслуговування і побутової праці. Туди входить піклування батьків про
нормальне харчування малюка, загартування організму, медичне обстеження.
Успішність навчання в школі багато в чому залежить від
функціонального розвитку і стану здоров’я дитини. Дитячий організм
сприйнятливий до негативних зовнішніх впливів через морфологічну та
функціональну незавершеність усіх систем і органів.
Навантажень зазнає несформований опорно-руховий
апарат, коли доводиться протягом тривалого часу утримувати статичну позу. Тому
треба слідкувати, щоб у дитини не відбулося викривлення хребта. Слабко
розвинені також дрібні м’язи кисті, тому в дітей часто втомлюється рука.
Ступенем розвитку вищої нервової діяльності зумовлені незначна кількість уваги,
недостатність внутрішнього гальмування, швидке зростання збудження, що зовні
виявляється у зайвій рухливості та чисельних відволікань від діяльності, коли
вона вимагає зосередження. Усе це необхідно враховувати дорослим, будуючи свою
взаємодію з дитиною.
Психологи підкреслюють, що підготовка до школи повинна полягати не тільки і не стільки в навчанні дитини спеціальних знань і вмінь, скільки в загальному розвитку її розумових здібностей і пізнавальних інтересів, у формування вміння спостерігати й узагальнювати явища і на основі цього робити певні висновки.
Немає коментарів:
Дописати коментар